روش های تست زنی در آزمون تیزهوشان
نوشته شده توسط : sevda

دانش آموزایی که متقاضی تحصیل در مدارس تیزهوشان هستن می تونن با استفاده از روش های تست زنی مختلف مثل تکنیک ضربدرمنها، تکنیک حذف گزینه و ... به تعداد بیشتری از سوال های آزمون سمپاد جواب بدن و به نتیجه دلخواهشون برسن.


تست زنی در تیزهوشان یکی از موضوعات مهم و بسیار تعیین کننده هس. دانش و مهارت شما توی آزمون تیزهوشان، شاید توی یک سوم از کل نتیجه آزمون شما موثر باشه و دو سوم باقی مونده، مربوط به مهارت شما توی مدیریت زمان و تست زنیه.

آزمون تیزهوشان از این لحاظ، خیلی به کنکور سراسری شباهت داره. از اونجایی که هر دو این ها، صرفا سالی یکبار برگزار میشن و در مورد آزمون تیزهوشان هم شما فقط یک بار حق شرکت رو دارین، حساسیت در مورد یادگیری مهارت تست زنی در تیزهوشان یه کم بیشتره و باید خیلی جدی روش های تست زنی رو یاد بگیرین.

خب شاید الان خیلیاتون بگین که چگونه برای آزمون تیزهوشان تست بزنیم؟ باید بگیم که نگران نباشین. ما توی این مقاله فوت و فن این کار رو خیلی خوب بهتون یاد میدیم و می تونین با بکارگیری روش هایی که اینجا براتون نوشتیم، توی بحث تست زنی در تیزهوشان به سطح قابل قبولی برسین.

 

روش های تست زنی در آزمون تیزهوشان

گفتیم که داشتن مهارت های مربوط به تست زنی در تیزهوشان خیلی مهمه و به طور مستقیم روی نتیجه نهایی شما اثر گذاره. در این بخش می خوایم در مورد تک تک روش های تست زنی باهاتون صحبت کنیم. به طور کلی توی آزمونایی مثل تیزهوشان یا کنکور سراسری، ما چند نوع روش تست زنی داریم. این روش ها به شما توی انتخاب گزینه صحیح توی زمان تعیین شده، خیلی کمک می کنن و بهتره اونارو خوب یاد بگیرین و تمرین کنین.

 

 تکنیک ضربدر منها :

تکنیک ضربدر منها، یکی از بهترین تکنیک هاییه که می تونه توی مدیریت زمان آزمون تیزهوشان به شما کمک کنه. وقتی شما یک سوال رو می خونین ممکنه که هر کدوم از این سه وضعیت واستون پیش بیاد. وضعیت اول اینه که سوال رو کلا نمی تونین حل کنین و بلد نیستین.

وضعیت دوم اینه که می دونین. باید چجوری حل کنین اما توی زمان تعیین شده نمیتونین و یه کم زمان بیشتر می خواین. وضعیت سوم هم اینه که سوالو توی همون زمان خودش حل می کنین و تموم میشه. اینکه بدونین توی هر وضعیت باید چیکار کنین، یکی از مهم ترین مهارت های مربوط به تست زنی در تیزهوشانه.

در این حالتا بهتره نوع سوال رو بتونین بشناسین. اون سوالایی که توی وضعیت سوم هستن، ساده ان یا زیاد کار کردین. اینارو کاری نداریم. سوالای وضعیت دوم، یا سختن یا شک دار هستن. اینارو کنارشون یه ×  بذارین و رد شین تا بعد از تموم شدن سوالا دوباره برگردین سر اونا.

سوالای وضعیت اول هم که تکلیفشون مشخصه و کنارشون یه منها بذارین و کلا بیخیالشون بشین. واسه سوالایی که ×  گذاشتین، وقتی توی دور دوم خوندینشون، دیگه وقت تلف نکنین و ببینین اگه می تونین توی زمان باقی مونده حلشون کنین که خب هیچی اما اگه نمی تونین، کنارشون یه منها بزنین و از اینا هم رد بشین. این کار خیلی توی تست زنی در تیزهوشان مهمه و باید حسابی براش تمرین کنین.

 

 تکنیک حذف گزینه :

حذف گزینه برای آزمون هایی مثل تیزهوشان، خیلی کمک کننده اس و یه وقتایی نقش حیاتی داره. به خاطر همین لازمه که شما توی بحث تست زنی در تیزهوشان در مورد این تکنیک هم خیلی تمرین کنین. حذف گزینه برای سوالای شک دار واقعا عالیه. در این تکنیک شما دنبال جواب صحیح نیستین بلکه جواب های غلط رو پیدا می کنین و حذف می کنین.

هر سوال معمولا یکی از 4 گزینه به صورت کاملا واضح غلطه و به راحتی حذف میشه. توی 3 گزینه باقی مونده، باید دنبال چیزهایی که از نظر اطلاعات درسیتون غلطه بگردین مثل قید ها یا فعل های آخر جمله ها. مثلا چیزی که شما یاد گرفتین فعل مثبت داره در صورتی که توی اون گزینه همه اطلاعاتش درسته ولی فعل جمله منفی هس.

خب این گزینه غلطه و می تونین حذفش کنین. تکنیک حذف گزینه توی تست زنی در تیزهوشان، احتیاج به تمرین داره که می تونین مثلا نمونه سوالای آزمونای قبلی رو حل کنین تا یه کم دستتون راه بیفته.

 

 تکنیک زمان های نقصانی :

روش بعدی که تست زنی در تیزهوشان خیلی به دردتون می خوره، تکنیک زمان های نقصانیه. شما برای هر درس در آزمون تیزهوشان یه زمان مشخصی دارین. ممکنه توی یه درسی قوی تر باشین و بتونین سوالای اون درس رو زودتر حل کنین در نتیجه مقداری از زمان اون درس اضافه میاد به این زمان های اضافه، میگن زمان های نقصانی و می تونین از این زمان برای سوالای درسای دیگه که یا می خواین دوباره یه نگاه بهش بندازین یا اینکه وقت گیر بوده استفاده کنین.

بیشتر بخوانید: چگونه برای آزمون تیزهوشان برنامه ریزی کنیم

 

 

 

 

 

روش پاسخگویی به تست های شکدار در آزمون تیزهوشان

تست های شک دار توی آزمونای تستی مثل کنکور یا تیزهوشان، بخش قابل توجهی از سوالا رو تشکیل میدن و شما هر چقدر هم قوی مطالعه داشته باشین، بازم امکانش هست که به این تستا برخورد کنین و بنابراین توی بحث تست زنی در تیزهوشان، باید روی این موضوع توجه ویژه داشته باشین.

تست های شک دار، تستایی هستن که شما بین 2 گزینه شک دارین و نمی دونین کدوم جواب درسته. به دلایل مختلفی ممکنه این اتفاق بیفته. اولین دلیل، یادگیری ناقصه. یعنی شما مطلب مربوط به اون تست رو یا سرسری خوندین یا تمرین کافی ازش حل نکردین و یا مباحث رو قاطی کردین. نتیجه همه اینا میشه شک بین 2 گزینه.

دلیل دوم مربوط به بی دقتیه. شما صورت سوال رو باید با دقت کامل بخونین و کامل متوجه بشین که سوال دقیقا از شما چی می خواد. در این صورت، خیلی کمتر به تست های شک دار برخورد می کنین.

دلیل سوم هم مربوط به تکرار اشتباهات قبلیه. شما وقتی مرتب تست و آزمون حل کرده باشی، قطعا توی هر مبحثی به تسلط کافی میرسی و تست های شک دار رو هم می شناسی و می دونی باید چجوری باهاشون رفتار کنی و اشتباهت رو میشناسی ولی وقتی از اشتباهت درس نگرفته باشی، بازم تکرارش میکنی.

ما پیشنهادمون اینه که در  تمرین تست زنی در تیزهوشان، برای سوالای شک دار 2 تا کار انجام بدین. اگه سوال رو بلد نیستین یا مبحثش رو نخوندین، کاری به شک و این چیزا نداشته باشین و اون سوال رو بیخیال بشین. این شک شما معتبر نیس. اگه سوالی رو بلدین ولی بین 2 تا گزینه شک دارین، گزینه ای که به نظرتون درست هست رو با مداد کنار صورت سوال بنویسین و بعد که سوالای اون درس تموم شد، برگردین و اگه مطمئن بودین جواب رو وارد پاسخنامتون کنین.

 

روش های تست زنی در آزمون تیزهوشان

 

با توجه به اینکه درس استعداد تحلیلی یکی ار دروس پراهمیت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهمه پیشنهاد میکنیم حتما مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: تاثیر استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان

 

برای هر درس آزمون تیزهوشان چقدر تست بزنیم؟

نکته مهم دیگه توی بحث تست زنی در تیزهوشان، تعداد تست هاس. در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم، چون که فقط شامل سوالای استعداد تحلیلی ( سوالای هوش ) میشه، در نتیجه تعداد تست مشخصی نمیشه تعیین کرد و خب هر چقدر بیشتر تست بزنن، بهتره. البته این تست زنی حتما باید از کتابای معتبری که در مقاله قبلی در مورد برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان گفتیم استفاده کنین.

مدل تست زنی در تیزهوشان، در مورد داوطلبای آزمون تیزهوشان نهم به دهم یه کم فرق داره چون اینجا علاوه بر سوالای استعداد تحلیلی، سوالای مربوط به دروس هم وجود داره. این سوالا شامل سوالات درسای ریاضی، علوم، فارسی، مطالعات اجتماعی که خودش شامل سه درس جغرافی و تاریخ و اجتماعی میشه و درس قرآن که شامل پیام های آسمانی و قرآن هست، میشه.

هر کدوم از این درسا، اهمیت و ضریب خاص خودشون رو دارن و باید توی بحث تست زنی در تیزهوشان، این موضوع رو در نظر داشته باشین و بر اساس این ضرایب برای درس تست بزنین.

 

منابع سوالات استعداد تحصیلی آزمون تیزهوشان نهم به دهم
نام درس تعداد سؤال ضریب گروه علوم ریاضی ضریب گروه علوم تجربی ضریب گروه علوم انسانی ضریب سمپاد مهارتی
ریاضیات 10 4 2 2 3
علوم تجربی 10 2 4 2 3
قران و معارف انسانی 10 1 1 1 1
مطالعات اجتماعی 10 1 1 1 1
زبان و ادبیات فارسی 10 2 2 4 2
 

همون طور که توی جدول می بینین، در مورد این ضرایب نوشتیم. هر چقدر ضریب یه درس بالاتر باشه، یعنی اهمیت اون درس توی تست زنی در تیزهوشان بیشتره و باید براش وقت بیشتری بذارین و تستای بیشتری حل کنین. ضرایب رشته تحصیلی هم به این معنیه که اون درس توی هر رشته دبیرستانی چقدر تاثیر گذاره و اینجا هم هر چقدر ضریب بالاتر باشه، تاثیرگذاری اون درس بیشتره.

بیشتر بخوانید: چطور در آزمون تیزهوشان قبول شویم

اهمیت زمان در تست زنی آزمون تیزهوشان

یکی دیگه از نکاتی که باید توی تست زنی در تیزهوشان بهش توجه کنین، بحث مدیریت زمانه. شما سر جلسه چه در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و چه آزمون تیزهوشان نهم به دهم شرکت کنین، وقت محدودی دارین و اگه دستتون توی تست زنی کند باشه، هر چقدر هم درس خونده باشین نمی تونین تعداد سوالات زیادی رو حل کنین و موفق نمیشین.

خب راه حل این کار خیلی ساده اس. زمانی که توی خونه برای آزمون دارین تمرین می کنین و تست می زنین، یه ساعت یا کرنومتر کنارتون بذارین تا بدونین برای حل یه تست مثلا ریاضی، چقدر زمان صرف می کنین.

اگه زمان زیادی رو برای می ذارین، باید با تمرین مداوم این زمان رو کمتر و کمتر کنین. از خودتون توقع نداشته باشین یه دفعه این اتفاق بیفته. شما اگه واسه یه تست 10 دقیقه زمان گذاشتی دفعه دوم نمیتونی برسونیش به 1 دقیقه. باید اونقدر تمرین و تست حل کنی که دستت سریع بشه و بتونی این زمان رو یواش یواش کم کنی.

این وسط یه چیز دیگه رو هم یاد می گیرین. اونم شناسایی سریع تست های زمان بره. یه سری تست ها کلا زمان زیادتر از حد معمول رو می گیرن و فرقی نداره شما چقدر سریع باشی. اگه بتونی این تست ها رو بشناسی و نمونه هاش رو در پروسه تست زنی در تیزهوشان دیده باشی، مطمئنا خیلی توی بحث مدیریت زمان آزمون اصلیت موفق تر میشی.

 

بیشتر بخوانید: دفترچه سوالات تیزهوشان ششم به هفتم 99 - 1400

نکاتی که در تست زنی آزمون تیزهوشان باید رعایت کرد

در پروسه تست زنی در تیزهوشان باید چند تا نکته رو در نظر داشته باشین.

آزمون تیزهوشان نمره منفی داره. یعنی به ازای هر سه سوال غلط شما، یه سوال صحیحتون حذف میشه. پس توی تست زنی در تیزهوشان، سوالایی که مبحث مربوط به اونو نخوندین یا بین گزینه هاش خیلی شک دارین رو اصلا نزنین و ازش رد بشین.

 شما قراره با کسایی توی این آزمون رقابت کنین که از لحاظ درسی و هوشی تقریبا در یه سطح هستین. پس اگه دیدین یه سوال خیلی براتون سخته، استرس نگیرین چون این سوال برای بقیه هم همین جوره. در تمرین برای تست زنی در تیزهوشان به این قضیه توجه ویژه داشته باشین و خودتون رو برای همچین شرایطی آماده کنین.

 بی دقتی نکنین!! صورت سوال رو کامل و دقیق بخونین تا بفهمین چی ازتون می خواد. برای گزینه ها هم به تک تک کلمات خوب دقت کنین تا سهوا جواب اشتباه رو انتخاب نکنین.

 هول نکنین و سوالارو به همون ترتیبی که داخل دفترچه هس جواب بدین و عجله ای کار نکنین.

یادتون باشه که شما استعداد کافی رو دارین و باید اعتماد به نفس کافی رو هم داشته باشین. تک تک مهارتایی که گفتیم رو توی تمرین واسه تست زنی در تیزهوشان بهشون دقت کنین و مطمئن باشین موفق میشین.

اگه بعد از خوندن این مقاله هم باز سوال یا ابهامی در مورد روش های تست زنی در آزمون تیزهوشان داشتین، می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو تماس بگیرین و از تجربه این کارشناسا استفاده کنین.

در ادامه بخوانید: 6 واقعیت مهم از مدارس تیزهوشان که نمی دانید

 

 

 

 


سوالات متداول


1- ✔️ چه روش های تست زنی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان وجود داره ؟

✔️ یکی از روش های تست زنی استفاده از تکنیک ضربدر منهاست که بقیه تکنیک ها در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ برای قبولی در آزمون تیزهوشان برای هر درس چقدر باید تست بزنیم؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شد، داوطلبا باید برای هر درس با توجه به ضریبی که داره تست بزنن.

3- ✔️ نحوه پاسخگویی به سوالات شکدار  آزمون تیزهوشان باید چه جوری باشه؟

✔️ استفاده از روش ضربدر به پاسخگویی به این سوالا کمک می کنه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

منبع : روش های تست زنی در آزمون تیزهوشان





:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: